Basquiat, promienne dziecko
reż: Tamra Davis
pro: Tamra Davis, David Koh, Stanley Buchthal, Lilly Bright, Alexis Manya Spraic, Arthouse Films, Curiously Bright Entertainment, LM Media GmbH
zdj: Tamra Davis, David Koh, Harry Geller
muz: J. Ralph, Adam Horovitz, Mike Diamond
muz: J. Ralph, Adam Horovitz, Mike Diamond
mon: Alexis Manya Spraic
dys: Fortissimo Films
W trakcie trwania swojej krótkiej kariery, Jean-Michel Basquiat był fenomenem. Stał się sławny dzięki sztuce graffiti, którą uprawiał pod pseudonimem Samo w późnych latach 70-ych na scenie Lower East Side. Swój pierwszy obraz sprzedał Deborah Harry za 200 USD i stał się najlepszym przyjacielem Andiego Warhola. Doceniony zarówno przez znawców sztuki jak i publiczność, Basquiat urósł do rangi międzynarodowej gwiazdy. Jednak w niedługim czasie kultowy status, który nabył, zaczął przesłaniać sztukę, dzięki której stał się sławny.
Dokument Tamry Davis to hołd złożony przyjacielowi przez reżyserkę. Równocześnie Davis stara się zgłębić jego postać jako obrazoburcy. Nasycone, powstałe pod wpływem bebop’u neoekspresjonistyczne prace Basquiata pojawiły się w chwili, kiedy sztuka konceptualna była przejściową modą. Jako czarnoskóry artysta, który odniósł sukces, Basquiat notorycznie natykał się na przejawy rasizmu i niezrozumienia. Z prywatnych wywiadów i materiałów archiwalnych można wiele sie dowiedzieć, jednak to własne słowa i prace Basquiata przekazują najdobitniej magię i powab artysty i człowieka.
Sundance Film Festival 2010 – nominowany do Grand Jury Prize (Dokument)