INDEPENDENT SCHOOL AND AMATEUR SHORT FILMS COMPETITION
Have you ever felt this thrill before entering a cinema? Before entering a land completely new, unknown, uncanny? I loved this feeling, and to this day film is for me more of an adventure than a commercial product. The full length world rarely gives artistic and production freedom to a filmmaker, whereas according to what I can see, working on short films still allows for this margin of wildness, of experiment –for communing with the essence of cinema.
Every year the most exciting thing is watching competition shorts, made by amateurs, students, fresh graduates. It is like watching people becoming artists. The visions may not be perfectly shaped but they are promising beauty or are often already stunningly beautiful. Every time I watch these first films, I have this thrill and I recall one song from my childhood.
In a queue, in a queue
Dreadfully long
Came a lady
Journalist
And we told her so:
What‘s the matter, what’s the matter;
Where they play the film
That a boy or a girl
Would like to live in.
We are waiting for the films
On big and little screens
We are waiting for the films
Which will be just for us.
What awesome outcomes could their works bring in the future? If only they wouldn’t lose freedom in thinking and wilderness at heart. We are waiting for the films for us!
Ania Stadnik
- 8 HISTORII, KTÓRE NIE ZMIENIŁY ŚWIATA (8 stories that haven’t changed the world), reż.|dir. Ivo Krankowski, 35′
- BERGEN (Bergen / Bergenas), reż.|dir. Andrius Blazevicius, 26′
- BŁOTNICY (Tidelanders / Wattwanderer), reż.|dir. Max Zähle, 12′
- CHMURY PŁYNĄ NA ZACHÓD (Clouds Fly West), reż.|dir. Vesselin Cholakov, 22′
- CIEMNEGO POKOJU NIE TRZEBA SIĘ BAĆ (Don’t be afraid of the Dark Room), reż.|dir. Kuba Czekaj, 38′
- CUDOWNY JAK PEREŁKA (Lovely As a Pearl), reż.|dir. Piotr Hoang Ngoc, 4′
- CZWARTY CZŁOWIEK (The Fourth Man), reż.|dir. Krzysztof Kasior, 21′
- DUŻY I MAŁY BOB (Big And Little Bob), reż.|dir. Joanna Bartczak, 3′
- DWA KROKI ZA… (Two steps behind), reż.|dir. Paulina Majda, 8′
- DYPLOM (Diploma), reż.|dir. Yaelle Kayam, 22′
- EWA I MARCIN (Ewa and Marcin), reż.|dir. Matej Bobrik, 18′
- EXTROSPEKCJA, reż.|dir. Stephanie Sergeant, 4′
- GDYBY RYBY MIAŁY GŁOS (If fish could talk), reż.|dir. Tomasz Jurkiewicz, 29′
- HUMPTY DUMPTY JEST POPLĄTANY (Humpty Dumpty is Scrambled / Humpty Dumpty is Scambrled), reż.|dir. Yuriy Sivers, 3′
- JAK TONIE LEGENDA (Drowning of a Legend / Comment se noie une légende), reż.|dir. Mirek Hamet, 11′
- JUTRO MNIE TU NIE BĘDZIE (Tomorrow I’ll Be Gone), reż.|dir. Julia Kolberger, 28′
- KRAJOBRAZ NIZINNY Z KOŁYSKA (Plain Landscape with a gradle), reż.|dir. Arek Biedrzycki, 19′
- KRYMINAŁ (Criminal), reż.|dir. Marcin Jażyński, 5′
- KTO BY POMYŚLAŁ? (Who Would Have Thought?), reż.|dir. Ewa Borysewicz, 11′
- LEBENSADER (Lebensader), reż.|dir. Angela Steffen, 6′
- MAM CIĘ NA TAŚMIE (I’ve Got You On A Tape), reż.|dir. Maciej Buchwald, 40′
- MAMA, TATA, BÓG I SZATAN (Mr Mum, Dad, God and Satan), reż.|dir. Paweł Jóźwiak-Rodan, 40′
- MARTWE POLE (Dead Field), reż.|dir. Tomek Popakul, 10′
- MC CZŁOWIEK Z WINYLU (MC. Man of Vinyl), reż.|dir. Bartosz Warwas, 20′
- MINUTY, GODZINY (Los Minutos, Los Horas), reż.|dir. Janaína MARQUES RIBEIRO, 11′
- MIODOWY MIESIĄC (honeymoon), reż.|dir. Grzegorz Krawiec, 29′
- MOŻESZ PRZESTAĆ MÓWIĆ? (Can you stop talking), reż.|dir. Kaveh Sajadi Hosseini, 3′
- NAJLEPSZE KĄSKI NA WAGONACH (The best chiks on the train), reż.|dir. Jakub Pączek, 20′
- ODMĘT (The Whirl), reż.|dir. Jonas Matzow Gulbrandsen, 15′
- PANI MUCHOMOR (Miss Mushroom), reż.|dir. Paweł Tarasiewicz, 4′
- PAVEL NAVRAT, reż.|dir. Robin Lipo, 13′
- PILECZKA (A Little Ball), reż.|dir. Kamil Jaworek, 3′
- POD ŚWIATŁO (Against The Light), reż.|dir. Paul Handley, 26′
- POŁAWIACZ OBRAZÓW (View Finder / Skatu Meklētājs), reż.|dir. Peteris Noviks, 3′
- POTWIERDZENIE (Proof), reż.|dir. Arczi, 5′
- POWIERZCHNIA. FILM SPOD SPODU (Surface. A film from below), reż.|dir. , 3′
- PREZYDENCKI POCIĄG (President Train / Predsjednički Vlak), reż.|dir. Vilus Branko, 14′
- PRZECIWLEGŁY BRZEG (The opposite Shore / He long chuan gang), reż.|dir. Ao Shen, 28′
- REWOLUCJA W CHRONOPOLIS (The Revolution in Chronopolis), reż.|dir. Tomek Popakul, 4′
- RODA, reż.|dir. Michał Opala, 3′
- ROLKI TOŻSAMOŚCI (Rolls of Identity), reż.|dir. Jakub Pączek, 1′
- RÓWNOLEGŁY WIEK (The Parallel Age), reż.|dir. Thapat Kijrujiparknm, 4′
- RYTUAŁ (Rytual), reż.|dir. Zbigniew Czapla, 11′
- SMOLARZE (Charcoal Burners), reż.|dir. Piotr Złotorowicz, 15′
- SUMMERTIME, reż.|dir. Cyprian Piwowarski, 9′
- SYNDROM (Syndrome), reż.|dir. Adam Lipiński, 3′
- SZELEST (The Whisper), reż.|dir. Leszek Korusiewicz, 20′
- TAŃCZ ALBO ZDYCHAJ (The return of the Synchronized), reż.|dir. Sindre Sandemo, 27′
- TELEFON (Phone!), reż.|dir. Rita Verniers, 2′
- URODZINY (Birthday), reż.|dir. Jenifer Malmqvist, 18′
- UWE ORAZ UWE (All Change Please / UWE + UWE), reż.|dir. Lena Liberta, 12′
- WSPANIAŁA JAJKOŚĆ (Eggcellent), reż.|dir. Martin Sokol, 2′
- ZEMSTA CIENI (The Revenge of the Shadows), reż.|dir. Natalia Bucior, 3′
- ZERO, reż.|dir. Jace Junggyl Kim, 4′
- ŻYCIE ASYSTENTA KAMERY (The Life of an Assistant Camera), reż.|dir. Jan Belina Brzozowski, 3′