Orly

Niemcy, Francja , 2010 kolor 84 min.
reż: Angela Schanelec
pro: Christophe Delsaux, Céline Maugis, Gian-Piero Ringel, Angela Schanelec,  Ringel Filmproduktion, Nachmittagfilm, La Vie Est Belle Films Associés
sce: Angela Schanelec
zdj: Reinhold Vorschneider
mon: Mathilde Bonnefoy
obs: Josse de Pauw, Bruno Todeschini, Natacha Régnier, Mireille Perrier, Maren Eggert
dys: Films Boutique

 

Luźno powiązane ze sobą sceny z hali odlotów lotniska Orly w Paryżu. Mężczyzna i kobieta, oboje są Francuzami, ale żyjącymi za granicą, spotykają się przez przypadek. On właśnie podjął decyzję o powrocie do Paryża, a ona chciałaby tu wrócić. Matka i jej prawie dorosły syn wybierają się na pogrzeb jej byłego męża, a jego ojca. Młoda para rozpoczyna swoją pierwszą wielką podróż. I jeszcze kobieta czytająca list od mężczyzny, którego właśnie opuściła. Wszyscy oni czekają na swój lot. Hala odlotów to miejsce tranzytowe. Ludzie są zawieszeni pomiędzy tu a tam, pomiędzy “jeszcze nie” i “już nie”. Schanelec umieszcza cztery pary pośród tłumu czekających pasażerów. Obserwuje ich kamera, często z daleka. Jednak można usłyszeć o czym rozmawiają, ucho jest bliżej niż oko. Intymne wyspy rozmów pośród gorączkowych działań. Straszliwy hałas tła zdaje się im nie przeszkadzać do momentu, kiedy całej przestrzeni nie wypełni muzyka. Cat Power śpiewa piosenkę “Remember Me” (Pamiętaj o mnie), wzmacniając atmosferę tęsknoty, oddzielenia i przejściowości, która i tak jest obecna dookoła. Później, monolog zza kadru umierającego, kochającego mężczyzny, jeszcze bardziej potęguje ten efekt. “Love Will Tear Us Apart” (Miłosć nas rozdzieli) – tak jest napisane na początku na okładce płyty. To jest film o pożegnaniach.