Lekcja kina: Filip Bajon

Porównuje kino do żółwia, bo znacznie szybciej można napisać książkę, niż zrobić film – Filip Bajon wie coś na oba te tematy. Ale dodaje: „W kinie istotne jest dostrzeżenie procesów ciągłych, istniejących niezależnie od tego, kto sprawuje władzę, dostrzeżenie pewnej kondycji myślowej narodu. Wtedy dopiero ów żółwiowaty proces powstawania filmu może się przestać liczyć.” Sylwetka Filipa Bajona od A do Ż… nie, do Z.


A: „Aria dla atlety” (1979) – debiut, a zarazem najczęściej nagradzany film Filipa Bajona; zdobył w sumie dziewięć wyróżnień. Luźną podstawą scenariusza był pamiętnik „Na ringach całego świata”, napisany przez polskiego mistrza świata w walkach zapaśniczych, Zbyszka Cygankiewicza w roli boksera Góralewicza wystąpił Krzysztof Majchrzak


B: „Białe niedźwiedzie nie lubią słonecznej pogody” – debiutancka powieść Filipa Bajona, którą napisał w wieku 24 lat; przyniosła mu prestiżową nagrodę im. Wilhelma Macha. Później ukazały się opowiadania “Proszę ze mną na górę” (1979), powieści “Serial pod tytułem” i “Podsłuch” (1994)


C: „Cień za dniem” – powieść autobiograficzna z 2008 roku


D: Dom – Studio Filmowe, któremu szefuje Filip Bajon, wyprodukowało między innymi jego filmy „Lepiej być piękną i bogatą” (1993) oraz „Poznań 56” (1996)


E: Ekstremalnie w każdej scenie – to credo reżysera. Filip Bajon mówi, że “film musi być rozdmuchany, ma pokazywać świat, jakiego nie było”, i temu efektowi służy właśnie ukazywaniu w ekstremalny sposób ekstremalnych scen


F: Fellini z Poznania – żartobliwa etykietka, która przylgnęła do urodzonego w Poznaniu Filipa Bajona, zafascynowanego twórczością Włocha i porównywanego z nim z powodu rozbuchanej wizualnej wyobraźni


H: Humor – ulubiony rodzaj: czeskie kino


Ł: Łódź: absolwent tamtejszej filmówki (1974), a od 2008 roku dziekan Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej


K: Kreacyjność – interesuje Filipa Bajona w kinie; „fascynuje mnie tworzenie świata od początku, wymyślanie go, innymi słowy: funkcja demiurgiczna”


P: Prawo – ukończył Filip Bajon w 1971 roku na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu


S: Scenariusze – napisał osobiście do wszystkich swoich filmów (oprócz polsko-francuskiego „Spokojnego żywotu”). Jest również autorem scenariusza i dialogów do „Klinczu” (1979) Piotra Andrejewa


Ś: „Śluby Panieńskie” – najnowszy film Filipa Bajona, na którego premierę czekamy… i czekamy… i czekamy…


W: „Wahadełko” – film fabularny Filipa Bajona, który wszedł na meta-poziom: nakręcono o nim dokument „Choroby ustrojowe. O Wahadełku” (1999, reż. Grzegorz Jankowski i Jacek Szczerba)


Jagoda Janowska